Projektowanie wzorów to proces, w który uwielbiam się zagłębiać. Myśli krążą wokół kompozycji, układów i połączeń kolorystycznych długo przed chwyceniem ołówka. Postanowiłam, że opowiem Ci o etapach jakie składają się na przebieg powstawania dekoracyjnego wzoru w mojej pracowni. Mam nadzieję, że to, o czym przeczytasz będzie dla Ciebie inspirujące.
pomysł
Sposobów na znalezienie tematu mam sporo -od nagłego przypływu myśli podczas prozaicznej czynności, przez przekopywanie inspirujących zdjęć w sieci, po obserwację roślin w ogrodzie. Temat może przyjść też od Ciebie w postaci dobrego briefu podczas zamawiania wzoru ♥ Bywa, że tworzę moodboard na Pinterest – kolaż pomocniczy, pomagający ustalić kierunek i kolorystykę do jakiej zmierzam. Czasem rozrysowuję wstępny szkic w szkicowniku wraz z krótkim opisem. Im lepiej pomysł jest przeze mnie przemyślany, tym łatwiej i przyjemniej wejść w kolejne etapy.

szkice
Tutaj dojrzała wizja zaczyna swoją drogę do stania się namacalną. Dobry szkic jest szalenie ważny, więc przykładam się do wykonania go z dbałością. Zaczynam od delikatnych pociągnięć szukając właściwej linii, którą poprawiam nieco mocniej przyciskając ołówek. Zajmuje to sporo czasu, zwłaszcza, jeśli wzór ma się składać z wielu elementów. Warto pozostać cierpliwą, ponieważ o wiele łatwiej mi później malować. Jeśli będę wykorzystywać akwarelę czy gwasz, najczęściej decyduję się poprawić kontur wodoodpornym cienkopisem. Nie zawsze drobiazgowo doczyszczam ołówek, bo lubię nieco 'brudny’ efekt -tę odrobinę niedoskonałości, którą trudno odtworzyć nie pracując w tradycyjnych technikach.

malowanie
Przygotowuję farby i inne akcesoria by przystąpić do nakładania koloru – o ile nie zdecyduję się pozostać przy wersji ołówkowej, czy z samym tuszem. Jak już wspomniałam, najczęściej wybieram akwarelę lub gwasz. Sprawdzam kolory na kawałku papieru i wybrane nanoszę na docelową ilustrację. Malowanie elementów trwa od jednego do kilku dni. Lubię efekt technik wodnych, bo nie wszystko mogę kontrolować i nie do końca przewidzę efekt końcowy. Charakter takiego wzoru będzie pięknym połączeniem nowego – cyfrowego druku, ze starym -nostalgicznym klimatem ręcznych technik projektowania wzorów.


obróbka
Kiedy uznam, że ilustracje są gotowe, wykonuję dokładny skan i upewniam się czy każda ma odpowiednią wielkość. Obróbka to dosyć żmudny proces, ale istotny, więc nie odrywam się od niego i staram nie rozpraszać. Skany trafiają do programu graficznego i są czyszczone, tak aby oddać wszystkie niuanse i subtelności ręcznej pracy. Każdy szczegół jest ważny, jak i duża ilość herbaty pod ręką ♥

projekt
Układanie kompozycji z przygotowanych elementów to powrót do kreatywnej części projektowania. Dekoracyjny wzór powinien być ułożony w przyjemny dla oka sposób, jak i stanowić wycinek do nieskończonej ilości powtórzeń. Zatem jest to twórcze, ale jednocześnie wymagające przemyślenia -czasem potrzebuję odejść od pracy by 'przewietrzyć głowę’. Niektóre wzory układam chwilę, inne wiele dni. Nie ma jednej drogi -możliwości tworzenia powtórzeń jest wiele i każdy będzie się prezentował inaczej na docelowym produkcie. Kilkukrotnie sprawdzam, jak wygląda powielanie i czy nie wkradł się błąd. Pracę uznam za skończoną tylko wtedy, gdy jestem w pełni zadowolona z efektu ♥ Gotowy raport zapisuję w wysokiej jakości plik gotowy do druku np. na tkaninie. Nadaję mu nazwę i stwarzam osobny folder. Pozostają mi emocje związane z czekaniem, aż zobaczę wzór na finalnej powierzchni.


Dziękuję, że poświęciłeś i poświęciłaś czas na przeczytanie o moim procesie projektowym. Jeśli interesuje Cię moja oferta licencjonowania, kliknij w sekcję Wzory aby dowiedzieć się więcej. To mój pierwszy artykuł i mam nadzieję, że powrócę z nowymi tematami. Zawsze możesz zadać mi pytanie poprzez mój profil na Instagram. Na pewno odpowiem, a jeśli uznam temat za warty rozszerzenia, z przyjemnością napiszę dłuższy tekst. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się tym artykułem z innymi ♥